Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Home/este/Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Според редица научни изследвания упражненията и физическата активност са едни от най-важните действия, които всеки от нас може да предприеме като превенция срещу бича на нашето съвремие – рака. Статистиката сочи, че една трета от смъртните случаи, свързани с рака, се дължат на наднорменото тегло и заседналия начин на живот. И въпреки че много хора спортуват с цел предотвратяване на сърдечно заболяване, упражненията играят ключова роля и в превенцията на онкологичните болести. Според науката повечето видове рак са причинени от стила на живот, а не са наследствено обусловени.

Намалете талията си и риска от рак на гърдата

Много проучвания показват, че жените, които спортуват редовно, намаляват риска от развитие на рак на гърдата с 30 до 40%, в сравнение със своите връстнички, които не се занимават с физическа активност. В този процес ключова роля играе женският хормон естроген. Жените с високи нива на естроген в кръвта имат повишен риск от развитие на рак на гърдата. И тъй като упражненията намаляват нивото на този хормон в кръвта, те помагат и за намаляване на риска от развитие на заболяването. Заедно с това упражненията намаляват и нивата на инсулина, който е друг фактор, увеличаващ вероятността от развитие на рак.

При по-възрастни жени също е важно да се контролира нивото на естрогена, тъй като дори след менопаузата този хормон се произвежда от мастните клетки на тялото. Доказано е, че жените, които редовно изпълняват физически упражнения, намаляват нивото на мазнини в организма си и следователно произвеждат по-малко естроген. Добра новина е също, че упражненията помагат и за намаляване на мастните натрупвания около вътрешните органи, които представляват скрит рисков фактор.

Още за ползите относно превенцията

Упражненията играят огромна роля и в превенцията на рака на дебелото черво. Редица научни изследвания сочат, че спортната активност намалява риска от развитие на рак на дебелото черво с около 20%, като ползите са еднакво големи както за жените, така и за мъжете, макар че ефектът е по-голям при мъжете. При физическа активност се наблюдават промени в стомашните киселини и други субстанции, за които промени лекарите твърдят, че предоставят защита срещу развитие на рак на дебелото черво. В допълнение, отново намаляването на телесната мазнина и инсулина следствие на спортните занимания допринасят за намаление на риска. Наскоро проведено проучване пък показва пряка връзка на физическата активност с намаление на нивото на хроничните възпаления в организма и подобряване на възстановяването на ДНК.

Какви упражнения трябва да правите, за да намалите риска

Когато говорим за упражнения с цел превенция на рака, важно е да знаем дали всеки вид физическа активност е подходящ за намаляване на риска от развитие на болестта. Според експерти медици препоръчителна е комбинация от аеробни и силови упражнения. Като подходящи аеробни упражнения можем да посочим бягане, например по бягаща пътека, каране на колело (велоергометър), плуване, танци и други. Според експертните оценки около 150 минути умерена физическа активност на ден намалява в много голяма степен риска от развитие на рак. С укрепване на физическото състояние експертите препоръчват засилване на дневната активност под формата на увеличена интензивност на упражненията и увеличена продължителност на тренировките. Причината – редица проучвания показват пряка зависимост между дозата натоварване и намалението на риска. На практика това означава, че по-добра превенция се постига при по-голяма честота и продължителност на активността. Заедно с това лекарите препоръчват упражнения с вдигане на тежести два пъти седмично за увеличаване на мускулната маса. Отново изследванията показват, че тренировките с тежести се свързват с намаляване на риска от развитие на рак.

Ролята на йога упражненията

Макар че кардио упражненията са „кралят“ в превенцията на коварната болест, йога практиките също имат своето място в цялостната стратегия срещу заболяването. Упражненията по йога спомагат за успокояване на нервната система и намаляване на стреса, което е много важен фактор в поддържането на добро здраве и кондиция. Заедно с това те подпомагат циркулацията на кръвта и гъвкавостта на тялото.

С колко и как да започнете

Според научни оценки добра начална цел е да се започне с упражнения най-малко 30 минути на ден в повечето дни от седмицата. За постигане на по-голяма полза обаче здравните експерти препоръчват тренировки в продължение на минимум един час дневно. Дейности с умерена интензивност като бързо ходене например могат да бъдат достатъчни за намаляване на риска, въпреки че ползата е много по-голяма при упражненията с по-голяма интензивност.

Много често хората гледат на редовните физически упражнения като средство да намалят теглото си или просто да изглеждат добре. Тези стимули определено са много ефективни, но под повърхността остава скритата реална полза за здравето и превенцията на редица хронични заболявания като рака, а в резултат – по-дълъг и пълноценен живот.

Затова, станете от дивана и вземете в ръцете си грижата за своето здраве. И помнете – никога не е късно да започнете да се наслаждавате на ползите за здравето от редовните физически упражнения.

Последни публикации в блога

7 лесни начина да редуцираме натрупания през деня стрес

В днешното забързано ежедневие имаме безкрайно много задачи, постоянно сме в движение или се лутаме в различни посоки. Често планираните през деня дейности въобще не се осъществяват, защото липсва достатъчно време за изпълнението

Защо се препоръчва приемът на протеини при тренировка?

Напоследък все по-голяма популярност придобиват протеиновите храни и напитки. В социалните мрежи е пълно с реклами на протеинови добавки, които непрекъснато попадат под прицела на нашето внимание. Във фитнес залите също има обособени

Здравословни през пролетта – по-лесно от всякога

Всички сме наясно, че обещанията, които си даваме в началото на всяка нова година да се храним здравословно и да спортуваме по-честно, се спазват само първите една-две седмици. За съжаление, много скоро губим

Грижа за кожата в няколко стъпки – нещо повече от подходяща козметика

Няколко често пренебрегвани стъпки по пътя за перфектната кожа през пролетта и лятото: Първата стъпка, която трябва да предприемете за доброто на вашата кожа, е изключително важна и стряскащо освобождаваща. Сещате ли

  • надя, надя халачева, спа награди

Надя – повелителката на наградите

Diva! започва серия материали за влиятелни жени в сферата на красотата, уелнеса и фитнеса, експерти, на чието мнение можем да се доверим на 100%. Нашата първа героиня е Надежда Халачева, управител на луксозния

  • здравословни храни, диета, здравословно хранене, спа център, съвети

Пет от най-здравословните храни през зимата

Всички добре знаем, че зимата е сезонът, когато организмът ни е подложен на сериозна липса на витамини и минерали. Тези елементи са важен източник за правилното протичане на жизнените процеси в тялото и