Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Home/este/Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Според редица научни изследвания упражненията и физическата активност са едни от най-важните действия, които всеки от нас може да предприеме като превенция срещу бича на нашето съвремие – рака. Статистиката сочи, че една трета от смъртните случаи, свързани с рака, се дължат на наднорменото тегло и заседналия начин на живот. И въпреки че много хора спортуват с цел предотвратяване на сърдечно заболяване, упражненията играят ключова роля и в превенцията на онкологичните болести. Според науката повечето видове рак са причинени от стила на живот, а не са наследствено обусловени.

Намалете талията си и риска от рак на гърдата

Много проучвания показват, че жените, които спортуват редовно, намаляват риска от развитие на рак на гърдата с 30 до 40%, в сравнение със своите връстнички, които не се занимават с физическа активност. В този процес ключова роля играе женският хормон естроген. Жените с високи нива на естроген в кръвта имат повишен риск от развитие на рак на гърдата. И тъй като упражненията намаляват нивото на този хормон в кръвта, те помагат и за намаляване на риска от развитие на заболяването. Заедно с това упражненията намаляват и нивата на инсулина, който е друг фактор, увеличаващ вероятността от развитие на рак.

При по-възрастни жени също е важно да се контролира нивото на естрогена, тъй като дори след менопаузата този хормон се произвежда от мастните клетки на тялото. Доказано е, че жените, които редовно изпълняват физически упражнения, намаляват нивото на мазнини в организма си и следователно произвеждат по-малко естроген. Добра новина е също, че упражненията помагат и за намаляване на мастните натрупвания около вътрешните органи, които представляват скрит рисков фактор.

Още за ползите относно превенцията

Упражненията играят огромна роля и в превенцията на рака на дебелото черво. Редица научни изследвания сочат, че спортната активност намалява риска от развитие на рак на дебелото черво с около 20%, като ползите са еднакво големи както за жените, така и за мъжете, макар че ефектът е по-голям при мъжете. При физическа активност се наблюдават промени в стомашните киселини и други субстанции, за които промени лекарите твърдят, че предоставят защита срещу развитие на рак на дебелото черво. В допълнение, отново намаляването на телесната мазнина и инсулина следствие на спортните занимания допринасят за намаление на риска. Наскоро проведено проучване пък показва пряка връзка на физическата активност с намаление на нивото на хроничните възпаления в организма и подобряване на възстановяването на ДНК.

Какви упражнения трябва да правите, за да намалите риска

Когато говорим за упражнения с цел превенция на рака, важно е да знаем дали всеки вид физическа активност е подходящ за намаляване на риска от развитие на болестта. Според експерти медици препоръчителна е комбинация от аеробни и силови упражнения. Като подходящи аеробни упражнения можем да посочим бягане, например по бягаща пътека, каране на колело (велоергометър), плуване, танци и други. Според експертните оценки около 150 минути умерена физическа активност на ден намалява в много голяма степен риска от развитие на рак. С укрепване на физическото състояние експертите препоръчват засилване на дневната активност под формата на увеличена интензивност на упражненията и увеличена продължителност на тренировките. Причината – редица проучвания показват пряка зависимост между дозата натоварване и намалението на риска. На практика това означава, че по-добра превенция се постига при по-голяма честота и продължителност на активността. Заедно с това лекарите препоръчват упражнения с вдигане на тежести два пъти седмично за увеличаване на мускулната маса. Отново изследванията показват, че тренировките с тежести се свързват с намаляване на риска от развитие на рак.

Ролята на йога упражненията

Макар че кардио упражненията са „кралят“ в превенцията на коварната болест, йога практиките също имат своето място в цялостната стратегия срещу заболяването. Упражненията по йога спомагат за успокояване на нервната система и намаляване на стреса, което е много важен фактор в поддържането на добро здраве и кондиция. Заедно с това те подпомагат циркулацията на кръвта и гъвкавостта на тялото.

С колко и как да започнете

Според научни оценки добра начална цел е да се започне с упражнения най-малко 30 минути на ден в повечето дни от седмицата. За постигане на по-голяма полза обаче здравните експерти препоръчват тренировки в продължение на минимум един час дневно. Дейности с умерена интензивност като бързо ходене например могат да бъдат достатъчни за намаляване на риска, въпреки че ползата е много по-голяма при упражненията с по-голяма интензивност.

Много често хората гледат на редовните физически упражнения като средство да намалят теглото си или просто да изглеждат добре. Тези стимули определено са много ефективни, но под повърхността остава скритата реална полза за здравето и превенцията на редица хронични заболявания като рака, а в резултат – по-дълъг и пълноценен живот.

Затова, станете от дивана и вземете в ръцете си грижата за своето здраве. И помнете – никога не е късно да започнете да се наслаждавате на ползите за здравето от редовните физически упражнения.

Последни публикации в блога

Търсите подходящия коледен подарък? Подарете масаж

Коледните елхи вече заблестяха по площадите, домовете ни започнаха да сияят с разноцветни светлинки, а магазините отдавна поставиха коледната украса и вече ни примамват с празнични оферти. Да, иде Коледа и духът на

Рефлексотерапия – 9 невероятни ползи

Независимо къде работите, със сигурност цялото ви тяло е подложено на стрес – или от непрекъснатото движение, или от постоянното седене. Болят ви краката, гърбът, а много често и главата, ръцете и очите.

Изкуството, наречено Широдара

Страдате ли от хронично главоболие? Намирате ли се под силен стрес и напрежение или пък имате проблеми със съня? Ако това е така, бихме ви препоръчали да пробвате масажната техника Широдара. Тя се

Как да подготвите кожата си за предстоящата зима

Сигурно сте чували известната фраза, че за да оцените красотата на снежинките, трябва да излезете навън на студа. Да, зимата наистина има своя собствен чар, но замисляли ли сте се колко катастрофално може

Пилатес: какво знаем и какво не знаем за популярната техника

Упражненията Пилатес са разработени през 20-те години на миналия век от Йозеф Пилатес, като първоначалната им цел е рехабилитация на военнопленниците от войната. Самият Йозеф Пилатес описва системата от упражнения като “контролиране”,

  • 10 най-популярни йога практики

10 най-популярни йога практики

Йога практики - те печелят все по-голяма популярност както по света, така и у нас и това ни най-малко не е случайно. Сравнително лекото физическо натоварване, съчетано със здравословни дихателни техники и релаксация

Физическата активност и превенцията на опасни заболявания

Според редица научни изследвания упражненията и физическата активност са едни от най-важните действия, които всеки от нас може да предприеме като превенция срещу бича на нашето съвремие – рака. Статистиката сочи, че една

  • спа център, най-добър спа център, este fitness & spa, world luxury spa awards

Este Fitness & Spa бе избран за най-добър СПА център в света

Луксозният център спечели наградата за най-добър спа център от престижния конкурс World Luxury Spa Awards в условията на изключително силна международна конкуренция Este Fitness & Spa бе удостоен с престижната награда „Най-добър