Защо се препоръчва приемът на протеини при тренировка?

Home/este/Защо се препоръчва приемът на протеини при тренировка?

Защо се препоръчва приемът на протеини при тренировка?

протеини

Напоследък все по-голяма популярност придобиват протеиновите храни и напитки. В социалните мрежи е пълно с реклами на протеинови добавки, които непрекъснато попадат под прицела на нашето внимание. Във фитнес залите също има обособени места, където се предлагат барчета и изкушаващи на външен вид протеинови напитки. Любопитството често надделява и решаваме да закупим подобен продукт. Когато не сме достатъчно информирани за неговите съставките и свойства върху организма, няма как да отчетем ефекта от подобна консумацията.

Какво всъщност представляват протеините и защо е полезно да се приемат под формата на добавка ще разберете в следващите редове.

Протеините, познати още като белтъчини, са основните градивни единици в клетките на живите организми. Терминът произлиза от гръцката дума „proteos“ и буквално се превежда като основно или на първо място. Организмът на човек се състои от около 100 трилиона клетки, а във всяка една от тях се съдържат няколко различни протеина. Те са изградени от множество аминокиселини, от които човешкото тяло се нуждае всеки ден, за да функционира пълноценно. Съществуват около 20 аминокиселини, които подредени по различни начини, могат да създадат милиони различни протеини със специфична функция в човешкия организъм.

протеини

Можем да разделим протеиновите храни на 3 типа:

  • Със съдържание на пълни протеини: Тези храни включват всички основни аминокиселини и обикновено се срещат в животинските продукти и месото.
  • Със съдържание на непълни протеини: Храни, състоящи се от една или няколко основни аминокиселини. Предпоставка за протеинов дисбаланс. Голяма част от растителните храни съдържат непълни протеини.
  • Със съдържание на допълнителни протеини: Те се отнасят до две или повече храни, включващи непълни протеини, които хората могат да комбинират, за да доставят на организма си пълен протеин. Такива храни са например оризът и бобът.

Кои са основни функции на протеините?

Те подпомагат осъществяването на двигателната функция и предпазват организма от токсини като засилва имунната система. Протеинът образува антитела, които служат за предотвратяване на инфекции и заболявания. Той още идентифицира и участва при разрушаването на антигени като бактерии и вируси.

Протеините са основни елементи при транспортирането на определени молекули. Пример за това е хемоглобинът, който пренася кислород в тялото.

Това множество от аминокиселини снабдяват човешкото тяло с енергия и осигуряват достатъчно количество хранителни вещества. Затова колкото по-често ги приемаме под формата на храна или напитка, толкова по-сити и заредени ще се чувстваме.

Защо е необходим приемът на протеини преди и след тренировка?

Протеиновите добавки, които включват суроватъчен протеин под формата на прах, примесен с вода или мляко, барчета или предварително направени шейкове, са подходяща възможност за хората, които обикновено са в движение и нямат възможност да приемат много богати на протеини храни.

Всеки човек, който е решил да започне да посещава фитнес залата, трябва да се информира за определени правила, свързани с храненето.

На първо място – тренировката на празен стомах не води до желан ефект. Организмът не е заситен с необходимо количество хранителни вещества и се стига до загуба на мускулна маса. Тогава тялото прибягва до резервен вариант и използва протеин от мускулите. Този процес обаче,  може да доведе до забавяне на метаболизма на тялото и да затрудни процеса по неговото оформяне. Поради тази причина специалисти препоръчват прием на протеини минимум 30 минути преди началото на всяка тренировка.

Няма ограничение на времето за трениране във фитнес залата. Обикновено то варира от 45 минути до час и половина. Инструктори препоръчват да се правят кратки почивки между отделните серии.

Приемът на определено количество протеин дори след края на тренировката има доказан ефект. По този начин се подобрява натрупването на мускулна маса –  както при по-младите, така и при по-възрастните хора и мускулите се възстановяват по-бързо. Тази консумация позволява по-добро използване на приетия белтък с храната. След тренировка обикновено има период до 2 часа, в който да се консумира храна или напитка, богата на протеини.

В какви случаи е подходящо да приемаме протеин?

Протеиновите добавки са важен елемент от процеса на изграждане на мускули. Те оказват влияние върху възстановяването им от натоварване и задържането на мускулна маса. Затова спортистите обикновено спазват строг хранителен режим и наблягат на консумацията на храни с по-високо съдържание на белтъчини.

Приемът на протеини оказва сериозно влияние и върху оформянето на тялото, защото тези хранителни вещества, спомагат за намаляване на мазнините и редуциране на излишните килограми. В зависимост от приетото количество, метаболизмът на човек се забързва, което води до загуба на апетит и приемане на по-малко количество храна през деня.

Обикновено фитнес залата посещават хора, които желаят да свалят излишни килограми, да изградят мускули или поддържат линията си. За всички тях протеините са силно препоръчителни, като, в зависимост от поставените цели, се определя количеството на приетия протеин.

Este Fitness & Spa разполага със специален протеинов бар. Всички посетители на фитнес залата могат да презаредят тялото си с енергия преди тренировката и да набавят необходимите вещества и минерали след приключване й. Фитнес центърът на комплекса разполага с опитни професионални инструктори, които да ви насочат каква протеинова добавка да закупите и какво количество да консумирате. Не бива да се прекалява с приема, затова ви препоръчваме да се консултирате предварително с нашите специалисти.

Никога не е късно да започнете да тренирате. Необходимо е да имате мотивация и да се придържате към правилото, че спортът е здраве.

Последни публикации в блога

Шиацу масаж – от древно японско изкуство до енергизираща спа терапия

През последните месеци обръщаме сериозно внимание на своето здраве и се стремим да повишим имунната си система и да стимулираме защитните сили на организма. Това включва също пълноценна почивка и ефективен начин да

  • тренировките през лятото

6 важни правила, които да следвате при тренировките през лятото

Тренировките през лятото без съмнение са голямо предизвикателство. В сезона на дългите почивки и безгрижните дни отделяме все по-малко време за спортни занимания. Една от причините са високите температури навън, които оказват сериозно

5 начина да защитите кожата си през лятото

Топли слънчеви дни, дълги разходки по плажната ивица или в планината и повече релаксиращи моменти. Лятото вече е в разгара си и е време да му се насладим пълноценно. Колкото и да обичаме

  • авторски масажи

Авторски масажи от Este Fitness & Spa

Блажено изживяване за тялото и умиротворяващо спокойствие за ума Съществуват различни методи, които хората практикуват за постигане на пълно спокойствие и релакс. Масажът несъмнено е един от тях. Придобил широка популярност през

Красива кожа и безупречна визия с Biologique Recherche

Кожата се променя през различните сезони в зависимост от климата, начина ни на живот и хормоналните промени в тялото. Тези фактори несъмнено оказват влияние върху ежедневните грижи, които полагаме за своя отличен външен

  • правила, 7 правила, правила за фитнес

7 полезни правила за начинаещите в спортната зала

Освен с правилно хранене грижите за здравето са свързани и с ежедневни разходки и пълноценни тренировки в спортната зала. Добре оформеното и стегнато тяло не се постига с едно посещение във фитнеса, а

  • лечебни масажи, лечебен масажи, процедури здравословни

Лечебни масажи – превенция срещу различни заболявания

В днешната статия ще разгледаме най-разпространените лечебни масажи, които се практикуват по целия свят. Масажът е една от най-приятните и отпускащи процедури, която се практикува още от древността. Ползите за организма от